neděle 15. března 2015

Vancouver Island - zelené kanadské království

Tak jo, vzhledem k tomu, že jsem trochu Canada a vůbec travel sick, rozhodla jsem se, že dodělám resty a napíšu něco o dvou velkých kanadských výletových výpadech, které jsem podnikla s blížícím se koncem mého pobytu v této zemi zaslíbené, takže část první:

VANCOUVER ISLAND – začátek května 2014

anna2rerajče.net

No, co uděláte, když jste holka, v Kanadě a nemáte s kým cestovat? – prostě si seženete čtyři kluky s autem. Ne, kecám, takhle lehké to nebylo.

Měla jsem odjíždět za měsíc a půl a začala jsem panikařit, že se nikde a nikam nepodívám, i jala jsem se postovat na couchsurf, zda někdo nemá podobnou schízu a nadávkem třeba i auto. A ono jo – němec Andi. Nechť další řádky okořeněné poznámkami z deníku zprostředkují alespoň částečně dvoutýdenní atmošku :) Jo, taky jsem tehdá někdy skončila v práci, takže jsem byla volnááááá a mohla si klidně udělat dvoutýdenní trip.


Den 1. (7. květen)

Balím se ve spěchu ráno, protože večer jsem byla pěkně zdechlá. Sbalila jsem se šalamounsky – na všechno a na nic pořádně zároveň, aspoň mám kartáček na zuby ... asi. V 10:03 dorážím na srazové místo u Safeway na Brodwayi a místo avizovaných 3 kluků tam čekají 4 – no tak to budeme v pěti. Chtělo by to ještě nějakou holku, ale zatím se o mě starají. Cestování s lidma, co neznám, je zvláštní, ale taky zkušenost, zatím se tak nějak oťukáváme, co jsme zač.

anna2rerajče.net

Po jízdě přívozem jsme se šťastně vylodili na Vancouver Islandu a je tak čas odfrčet do odlehlého kousku a najít nějaké punkové stanoviště. Nakonec se povedlo a rozbalujeme stany – Andi má jeden pro tři a Mario má „rakev“ pro jednoho. Je tedy odsouhlaseno, že. Já budu spát s Andim v dodávce na matraci. Večeře byla luxusní – máme k dispozici dva vařiče a s tím se dají provádět divy! ... no třeba rýže s cuketou a pálivou omáčkou. Trochu u ohně ještě kecáme a pijeme pivo, ve dvanáct to ale balíme a jdeme spát.

anna2rerajče.net

Nafukovačka v autě je dobrý nápad jen v případě, že nemá díru, v případě, že jo, má člověk ráno páteř na trochu jiném místě. Žáby kvákaj.

Den 2.

anna2rerajče.net

Mám páteř na jiném místě, matrace se vyfoukla, i tak jsme ale na Záhořově loži zvládli spát do půl 11, ovšem vstávání je poněkud ztuhlé. Jedeme dál. Andi má maté. ...
Až mi příště někdo bude nabízet nefalšované maté, tak se mu na to vykašlu, protože další hodinku prožívám střídavé návaly horka a zimy a vůbec, všechny příznaky napovídají teinovému šoku. Andi to v autě docela řeže a já se snažím nehodit meté-tyčku.
Přemýšlím o koupi stanu ... a jeho následném vrácení :) Cesta zatím vypadá tak, jak to může v pěti lidech, co se neznají, vypadat, no snad to oťukávání proběhne rychle.
Dojeli jsme do Victorie, Mekce Vancouver Islandu – každý nám o městě vyprávěl v superlativech, mě se zdá jako malý Vancouver, i když přístav mají moc hezkej. Taky tu prší. Rozhodli jsme se, že si na jednu noc vyhodíme z kopýtka a přespíme v hostelu, mají ho moc pěkný.
Andi se snaží na VA střelit auto, protože taky za měsíc odjíždí, takže si odešel vyřizovat pochůzky. Já jsem se se Španělama sbalila a šli jsme na pizzu (dojídám ji ještě teďka). Mario se vydal na prohlídku parlamentu, neb správním hlavním městem BC není Vancouver, jak by se mohlo na první pohled zdát, ale právě Victoria. Po návratu na hostel zjišťujeme, že Andimu ještě nedošel kupec. Nakonec se doklátil 19 letý kluk s přítelkyní. Tyjo, co já jsem dělala v 19? – no rozhodně jsem nebyla v Kanadě. Pár řekl, že si koupi auta ještě rozmyslí, tak jsme si nimi dali aspoň pivo a pak jsme šli na Surferskou párty, na kterou jsme našli na hostelu letáček. Zahrála jsem si s Máriem šipky, zkoukli jsme surferský film (děj nebyl podstatný, hlavní roli hrály očividně vlny), dala jsem dvě piva a šla jsem zpátky na hostel. Kluci ještě zůstali a mlsně obhlíželi surfařky.

Den 3.


anna2rerajče.net
         
Vstávám v 8 bez budíku, telefén nabit. Sluníčko sice svítí, ale začínám si uvědomovat, žse jsem to asi trochu přepískla se stylem oblečení – přece jenom ještě není léto. Mário je už taky vzhůru. Umyla bych nádobí, ale klíče od auta, kde je naše odkladiště, má Andi a ten ještě spí. Sakra, začalo pršet.
            Nakonec se vyčasilo, ale je celkem chladno. Nasnídali jsme se, odubytovali a jdeme na prohlídku Victorie. Kluci chtějí do Royal Natural Museum – nakonec to fakt stálo za to, měli tam i expozici o native people (kanadských indiánech). Moudří to lidé – „Dřív rodiče učili svoje děti, jak vyrobit šíp a udržet oheň proto, aby zvládli přežít ... co učí rodiče svoje děti dnes?“ Nakonec jsme zvládli vidět i budovu parlamentu a Empires Hotel, kde měli živou hudbu a lidi si dávali čaj v pravém porcelánu za lidových cca 60 kanadských doláčů.

anna2rerajče.net
anna2rerajče.net
anna2rerajče.net
anna2rerajče.net
            Vyjeli jsme z Victorie a naše první zastávka míří do chrámu konzumu – Superstore a Canadian Tire, kde kupuju stan (rozhodnutí dobré, leč nekoukla jsem pořádně, jak vypadá, takže jsem za 80 doláčů koupila typ Sundome, což vlastně v překladu znamená, že je spíše plážový, rozhodně ne do zimy a do lesa :D). No jednu noc v něm překlepem a zítra ho vyměním. Taky jsme stihli krátký trek na kopec s výhledem.

anna2rerajče.net
            Zapíchli jsme to v kempišti u Poláků, kde jsme zjistili, že jsme na hostelu zapomněli snídaňovou tašku s jídlem a kávovarem. Taky jsem někde potratila karimatku (že mě to ani nepřekvapuje), takže zítřejší cesta do Canadian Tire je na 100%.

anna2rerajče.net
         
Nálada nám v důsledku těchto krutých ztrát trochu poklesla, ale vylepšili jsme si ji rozděláním ohně z polského dřeva (samozřejmě s dovolením – byla jsem styčným důstojníkem, díky své enormní polské slovní zásobě, která čítá asi 15 slov). Posezení u ohně bylo příjemné, už si na kluky začínám zvykat.

Den 4.
            
Sobota je ve znamení řešení restů – vyměňování stanů, kupování karimatek a jídla. Než se obstará pět lidí, tak to trvá. No snad je to naposled. Vstáváme po španělském stylu, den je takový kratší, leč Španělé vždycky se soumrakem ožijí. Stanujeme oficiálně v kempu na Jordan River – ceny lidové – 15 doláčů za noc. Hezké místo na stan nám nějací bídáci vyfoukli, protože jsme se nezvládli rychle a demokraticky rozhodnout, tak jsme se rozložili mezi RWčka, ale nakonec to nevadilo, protože jsme si mohli půjčit sekerku a dokonce jsme dostali i suché dřevo od pana souseda Skota v kiltu. Sekyrky se chopili všichni kluci, takže to vypadalo tak, že jeden sekal a ostatní se na něj koukali, pak se vystřídali, no jo, muži.

anna2rerajče.net
anna2rerajče.net
anna2rerajče.net

Den 5. – Juan de Fuca trail

            Kluci zavrhli můj nápad, že budeme další den snídat na začátku trailu na Juan de Fuca a vyjedeme z kempu dřív. Měli pravdu nakonec – stezka začínala na parkovišti a nebyly tam žádné stolky, ani sedátka.
            První den na trailu jsme zvolili odpočinkové tempo , takže jsme první den ušli na těžko jen asi 10 kiláků, ale bylo to super! Dva kilometry od parkoviště se stezkou člověk dostane k pobřeží s vodopádem. Naprosto idylické, ale plné turistů, protože se tam dá celkem snadno dostat, snad budou další místa víc opuštěná. Přemýšlela jsem o sprše ve vodopádu, ale asi to nechám na zítra, ještě nesmrdím. Večer se bavíme tím, že na kempišti děláme oheň a převařujeme na něm vodu. I když je to asi zbytečné, ale better safe than sorry, že.

anna2rerajče.net
anna2rerajče.net
anna2rerajče.net
         
Na cestě, resp. v ležení jsme potkali Francouze Maxima – nemá vlastní vařič, skoro nic k jídlu a místo stanu spí v hamace, která se v případě deště může proměnit v jezírko. No, je zmateně zvláštní, ale přibrali jsme ho do party. Taky jsem viděla lasičku, 2X! Kluci šli rybařit do tůně. Ryby žádné

Den 6.

Vzbudili jsme se pozdě ..., já teda ne, ale se španělským způsobem vstávání se prostě nedá nic dělat. Na tábořiště dorazily dvě holky s batohama, jdou to stejné co my, vyrazily v 7:30, aby něco ušly a myslely si, že jim to bude trvat dýl :)

anna2rerajče.net

Druhý den na trailu byl docela náročný kvůli všemožným říčkám a útesům, které jsme museli zdolávat – cestička byla nahoru, dolů. Takže když jsme se rozhodli, že to zapíchnem, byli jsme všichni docela uondaní. Cesta taky byla signifikantně více bahnitá (viz říčky) a ztratit balanc vůbec nebylo těžké, do bahna jsme hučeli téměř pravidelně, Španělé to doprovázeli barvitými komentáři (puta, choler a tak). Taky se mi jednou podařilo upadnout tak, že mě museli Andi s Mariem zvedat, páč vždycky když jsem se o to pokusila sama, převážil mě batoh. Musím říct, že jsem jim ve zvedání nebyla schopná moc pomoct, protože jsem se smála tak, že jsem si myslela, že se počurám.

anna2rerajče.net
anna2rerajče.net
anna2rerajče.net

Maxim jde s námi, má celou cestu extrémně dobrou náladu, taky hulí ... souvislost?
Na tábořiště jsme dorazili zabahnění a unavení. Je tu útulno, stromy, říčka, tuleni/lachtani (čert ví, co to bylo) a taky 70-letý američan George z Bellinghamu, který vyrazil na trail sám a na konci ho má vyzvednout manželka. Je to fakt fit pán, já bych si to třeba sama nelajzla.

anna2rerajče.net
anna2rerajče.net

Našli jsme opuštěnou mocca konvičku, zachránila jsem ji odtam.

anna2rerajče.net

Ještě abych dodala putování trochu atmošky – celá Juan de Fuca trail vede podél pobřeží, kanadským (pra)lesem, je tu vlhko, mechovito, svěže zeleno, pláže při pobřeží jsou kamenité a opuštěné, prostě něco, co jsem si mohla poprvé vychutnat až tady a stojí to fakt za to! Podél východního cípu Vancouver Islandu se táhne slavnější a delší sestra Juana, tzv. West Coast trail, která taky stojí za to, ale je tam omezený vstup turistů, protože je to národní park tuším. Člověk tam taky musí mít permit.

Den 7.

Vstáváme tradičně ve španělský čas a než se vykopeme, je poledne. Uau. Dala jsem si sprchu (rozuměj, vlezla jsem do té říčky studené jako kráva, ale cítím se svěže a čistě, teď jenom musím počkat až mi zase začne fungovat zmrzlý mozek). Mário je dneska šéfkuchař a udělal nám vločkovou kaši. Koukáme kolem, baštíme a zjišťujeme, že nejsme takové lemry, protože George taky ještě nevyrazil ... no, ale kolik je nám a kolik je jemu, že.

anna2rerajče.net
anna2rerajče.net

Je teplo, svítí sluníčko, od Victorie nám vlastně ani jednou nezapršelo. Viděli jsme dalšího tuleně/lachtana.

anna2rerajče.net

Vyrazili jsme velmi, velmi, VELMI pozdě, no ale co se dá dělat, halt jsme tu na rekreaci. Cesta krásně ubíhá, nohy i záda si už zvykly. Třešničkou na dortu je visutý most,l kterým se dostaneme na druhou stranu prolákliny. Pravdou je, že někdy bylo obtížné dostat se z pláže zpět na trail. Šplhání s batohem je něco, co gravitace hodně ztěžuje svými zaseklými pařátky.

anna2rerajče.net

Kempíme na Sombrio beach. Každý den teď na plážičkách, kde spíme, děláme táborák a dneska to není jinak. Všimli jste si, jak to vyplavené mořské ohlazené dřevo blbě hoří (kluci říkají, že se z něj tou slanou vodou vymívají látky, co jinak oheň živí). Každopádně i nazelenalé plamínky a prskání a menší výhřevnost mají něco do sebe, však je skoro léto, ne?

anna2rerajče.net
anna2rerajče.net
anna2rerajče.net

Tohle je náš poslední den spaní na pláži - Sombrio Beach – další úsek cesty je prý stejný, akorát mnohem bahnitější, tak jsme se rozhodli, že trek tímto končí a my se vrátíme zpět do civilizace (jo zapomněla jsem zmínit, že celou dobu našeho výletu zažívala mamka šokové stavy, protože na ostrově není dobré pokrytí signálem, natož na Juanovi, takže si užila svoje). Andi ukecal milé Kanaďany, aby ho stáhli autem k autu a Maxim se k nim přidal s tím, že se s nimi sveze až do Victorie, kam mířili (my jsme na něj už bohužel neměli v autě místo, neb Andi oddělal dvě zadní sedadla, aby tam mohla být bagáž).

anna2rerajče.net

Přestal nám fungovat vařič. Just in time – ještěže jsme měli ten oheň a tedy rýži s uzenou chutí. Měli jsme hlad jako vlci, protože zásoby rychle docházely. Zresuscitovala jsem mocca konvičku.
Andi donesl jídlo na snídani, po tmě se vrátil od auta, je to pašák. Když jsme seděli u táboráku, viděli jsme, jak se na kameni asi 20 metrů od nás něco vztyčilo (vypadalo to jako bobr), takže jsme radši jídlo uvázali visem na strom, aby nám ho bobr nesežral.
Jo jinak ještě kromě zvířat, o kterých jsem už psala, se mi podařilo zahlídnout kanadskýho kolibříka. Vypadá to jako velká hnědá křídly frenenticky mávající kulička, nejdřív jsem si myslela, že je velká včela :)

Den 8.
         
Máme s klukama týdenní výročí a jsme tedy v půlce našeho tripu, je to super, ještěže jsme šli na ten puťáček, protože nás to dost stmelilo ... to asi to bahno hlavně. Vstala jsem brzo ráno a spáchala hygienu. Pak jsem šla odvázat jídlo, nabrat vodu z říčky a jala jsem se vařit kávu mmmm. Trochu nás všechny vyděsila "kruhová duha" kolem slunce (já už jsem se začala pomalu připravovat na apokalypsu, ale prej je to na ostrově běžný atmosférický úkaz ...). Po snídani jsme vyhopkali k autu, kde nás zkásnul ranger o 40 doláčů za kempování a nedal nám účtenku (podle Andiho si ty peníze nechal pro sebe).

anna2rerajče.net
         
Do auta jsme se naskládali líp, jak předtím, asi jsme zhubli a vyrazli jsme směr Lake Cowichan. Na cestě tam jsme se ale zastavili v Port Alberni doplnit zásoby v místních potravinách a po vyplenění obchodu jsme před ním potkali tři šílené hippie slečny ala california girls, které se jely koupat. No kluci z nich byli nadšení, tak nás holky vzaly pod křídla a jeli jsme s nima k Lizzard lake. A tak jsem se v Kanadě v květnu koupala. Slečny byly opravdu šílené, ale možná za to mohla vodka s džusem. Chechtali jsme se děsně a poté, co holky odjely, po nich zůstala trochu prázdnota.

My se rozhodli u jezera stanovat a doufali jsme, že nás nevyhmátne žádný ranger. Postavili jsme stany, rozdělali oheň, Mário chytil rybu a pak přišla rangerka a řekla, že se máme přestěhovat na ofiko campground a zaplatit (její slova byla „I hate to be a party pooper, but ...). Toš jsme v 11 v noci přesouvali, stany i oheň, rybu už jsme naštěstí zvládli sníst. U ohně jsme si pak douho do noci vyprávěli černé historky a vyli nám do toho kojoti.

anna2rerajče.net
anna2rerajče.net
anna2rerajče.net
anna2rerajče.net

Den 9. a 10.

            9. den byl odpočinkový, vyprali jsme si, zabydleli jsme se v kempu, ze kterého jsme další den odjeli bez placení a viděli jsme dvě srnky!

anna2rerajče.net
         
Další den byl ve znamení jízdy po tzv. backroads, tedy neudržovaných šotolinových cestách mimo oficiální silnice. Ne, že bychom věděli úplně, kam jedem, ale byla to sranda – spousta prachu a zvuků od vystřelených kamínků. Ještě předtím, než jsme na ně ale vyjeli, jsme ještě museli řešit vyšťavenou autobaterku (pravděpodobně to bylo způsobeno nezřízeným přehráváním hudby). Naštěstí pro nás přijela na tábořiště rangerka, která po nás uklízela binec po ohni, tak nás pomohla nastartovat kabelama. Jinak kolem nebylo živáčka.

anna2rerajče.net
         
Dostala jsem pidimigrénu a jsem celá taková nijaká. Jedeme do Uclueletu podívat se na maják a starý stromy. Taky je to trochu díra, ale poetická kanadská díra. Maják se taky poved.

anna2rerajče.net
anna2rerajče.net
         
Z Uclueletu, kterému nikdo neřekne jinak, než Ukulele:), se přesunujeme do Tofina, kanadské Mekky surfařů. Prší, ale mají tu obchod s knížkama pro děti a papírovýma drakama, tak jsem spokojená.
            Kempujeme královsky – platz za 70 doláčů a dřevo za dalších 20. V kempu jsme potkaly dvě čupr Švýcarky, se kterýma jsme strávili večer popíjením vlastnoručně vyrobených drinků. A taky Francouze Maxima, který se k nám v Tofinu zase připojil.

anna2rerajče.net

Den 11.

            Tak už druhá sobota! Andi má dneska narozeniny. To musíme vymyslet něco speciálního. A taky že jo – jdeme objevit objevený vrak letadla u Tofina uprostřed močálů. Cesta začíná docela krypticky – u určitého sloupu elektrického vedení na hlavní ulici, se má zahnout na začátek trailu. To, že jsme našli správný sloup, značí jen pidiobrázek pidiletadýlka. Cesta nám zabrala tři hodiny, byla močálovitá a bahnitá a plná komárů, ale letadlo tam fakticky bylo! Šly s náma i Švýcarky. Jakože někdy byl opravdu kumšt najít stezku, která se pod vámi neponoří do vody. Jon a Mikel opět oprášili svoji slovní zásobu sprostých slov (samozřejmě to byl Mikel, kdo tam zahučel jako první). Po výletu plánujem Andiho narozky – dostane společnou fotku, rum a koláč.

anna2rerajče.net
anna2rerajče.net
anna2rerajče.net
anna2rerajče.net

Den 12.

anna2rerajče.net
anna2rerajče.net
         
 Konec se blíží, zítra frčíme domů, tak si to v Tofinu chceme ještě užít. Já s Máriem ráno vyrážíme na Meares Island obdivovat staré stromy a kluci se válí ve stanech. Odpoledne se ještě jdeme kouknout na Long Beach, kde už v květnu kralují surfaři v neoprénu. Kluci dělají blbosti, Mário si narazil kostrč.

anna2rerajče.net
anna2rerajče.net
anna2rerajče.net

Den 13.

anna2rerajče.net
         
Poslední den, dáváme sbohem Victoria Islandu. Andi má oteklé oko, něco ho v noci kouslo. Vypadá trochu jak Zvoník od Matky Boží. Mário se od nás s Maximem po snídani v bagel-baru odpojují. Oba zůstávají v Tofinu za dalším dobrodružstvím. Takže k přívozu míříme už jen ve složení já, Mikel, Jon a Andi. Ten se od nás pak taky odpojuje, páč jede střelit auto do Victorie.
            No a světe div se, na trajektu do Horseshoe Bay potkávám Nailu s kamarádama, dobrá náhodička :) – shledání po cca půl roce :)

anna2rerajče.net
anna2rerajče.net
         
Domů jsem nakonec v devět večer, mrtvá. Marilou s Ednou zvládly vymalovat celé spodní patro domu.


Žádné komentáře:

Okomentovat