čtvrtek 23. prosince 2010

Zamyšlení nad duchem Vánoc

Tak zaprvé píšu s jedním prstem olepeným náplastí, protože jsem se řízla v zápalu frenetického hledání komponentů na vánoční dárek a ve světle tohoto zranění i "vánoční" tradičně nasrané nálady se ptám, umí si Vánoce pořádně užít i skorodospělý vynořující se? 


Čerstvě si pamatuju ten pocit okouzlení, kdy jsme byly se sestrou vpuštěny do obýváku ve starém bytě - krásně rozsvícený stromeček, kupa dárků, pocit napětí, když jsme čekaly před zavřenými dveřmi. Celý obrázek dokreslovala povlávající záclona v pootevřených dvěří na balkon - teď, TEĎ tady byl! Jen chvíli a mohly jsme vidět Ježíška, toho maníka, co umí létat a který zpunktoval celou tu hromadu barevně obalených krabic pod stromkem. Ó, jak já jsem obdivovala rodiče a tajně jsem jim záviděla, že oni jediní s Ním mohli mluvit, protože kdyby tam bylo moc lidí, On by s polekal a uletěl. Ten ozvuk pocitu něčeho zázračného mám od té doby v sobě, možná si ho už přikrašluju, ale vím, že to bylo něco, co dnes zažiju už jenom těžko, leda by se přede mnou rozplakala socha, nebo kdyb se mi naskytla příležitost potřást si rukou s tykadélkovým mužíkem.


Ale co já? Nechtěla jsem přijít o ten pocit, ale přišla, stává se to všem? - zajímalo by mě, jak už to po pětačtyřicáté prožívají mí rodiče - vzhledem k tomu, že se příprava na ŠD sestává jen z úklidu, nákupu dárků, balení dárků, hektické atmosféry a nudného pečení cukroví (vždycky mě baví jen první plech), nemyslím si, že oni jsou hozeni do bůhvíjaké vánoční nálady. Konkrétně maminka si řekla, že se nebude zbytečně stresovat a že bude dělat jen to, co ji bude bavit. Bohulibé, leč to dopadlo tak, že jsem pečící štafetu převzala já - fakt nuda, a uklízecí táta se sestrou - taky nuda. Takže když je to takhle, jak by teda měla vypadat vánoční nálada? Určitě by k ní mělo přispět pár zidealizivaných věcí:


  • vůně perníčků nastartuje vzpomínky z dětství  
 ideál: vanilka a skořice okamžitě nastartují filmové flashbacky - sfoukávání druhé svíčky na dortu, hraní si na hřišti, kluk, co mě ve školce tahá za cůpky (zvláštní - ve školce jsem měla hrnec-cut), spím v posteli a nade mnou se sklání milující rodič

musím říct, že z dětství si pamatuju na Vánoce jenom to, co jsem psala výše a tam perníčky opravdu nefigurují. Nehledě na to, že si nepamatuju to, co jsem dělala před 5ti minutami, natož před dvaceti lety ... no a ty cůpky  - ts ts ts. Jinak k těm perníčkům - v rámci zachování zdravého rozumu a rodinné pohody doporučuji max. 4 druhy cukroví (žádné "peču, tedy jsem") před Vánoci (po nich je už stejně nikdo nechce) a zapálit vonnou vanilkovou svíčku - plameny mě uklidňují :)
  • vánoční nálada nastartována společnou činností 
Ideál: maminka, tatínek a dvě děti se drží za ruce, povídají si, usmívají se na sebe a společně jdou koupit vánoční stromek. 

ha hahahaha hahahahahahah. Tohle fungovalo do doby, než jsem rodiče přestala vnímat jako totální autoritu. Vzhledem k rozdílným názorům a tomu, že díky škole a práci se doma potkáváme pohromadě sporadicky, delší trávení volného času zákonitě ústí do třenic a pidihádek o nejrůznější kraviny.
  • jmelí  
ideál. přítomnost jmelí 

je fajn, když si ho můžu urvat ze stromu sama, žádné odehnané duchy jsem sice nikdy nepotkala, ale uspokojuje to moji potřebu loveckého dobrodružství. Kupované jmelí je nuda.

  • dárky  
ideál: děti si spokojeně hrají s houpacím koněm a panenkou, maminka s chňapkami a tatínek s fajfkou 

ty jediné mě baví - teda ne dostávání, to teda taky, ale hlavně vybírání a vyrábění. Je dobré vědět, že se ostatním můj dárek líbí, že ví, že jsem na ně při jeho tvorbě/nakupování myslela. Akorát musím říct, že mi přijde trochu alibistické vyhlásit jediný den v roce dnem dávání dárků - já dostávám ráda dárky furt - mimo Vánoce dokonce raději, protože ve Vánocích cítím nádech povinnosti a má-se-to-syndromu. Jinak  - nikdy neumím přesvědčivě lhát, když dostanu věc, která se mi nelíbí - musím na tom zapracovat.
  • stromeček 
ideál: krásný hustý smrček s drobnými hvězdičkami světýlek, s červenými mašlemi a slaměnými ozdobami (před třemi roky tomu tak i bylo, i když je pravda, že nevím, kdy přesně tradice Pepů - stromků v květináči, které stejně schcíply, začala)

Na stromeček mám nejkrásnější vzpomínky a proto letos nejvíc ťala do masa vánoční nálady sekyrka 20cm vysokého jehličnátého keříku, který nám má nahradit vzrostlou borovičku/jedličku/smrček. Stojí za ním sice bohulibá myšlenka toho, že poroste s námi a příští Vánoce bude zase o kousek vyšší, ale vzhledem k tomu, že naše stromky mají ve své výšce sestupnou tendenci, spíš bych se vsadila, že chcípne a příští rok budeme zdobit šišku.

Takže, o čem tedy Vánoce pro mě vlastně jsou? Pro mě to znamená, že se zase jednou za čas sejdu s rodinou, probereme obvyklá témata s nehádavým potenciálem, některá i s hádavým, takže je o zábavu postaráno. Potřebuju se podívat na rozsvícený vánoční stromek v potemnělém obýváku, abych si navodila iluzi toho pocitu tajemna, který jsem zažívala jako malá. Chci vidět radost a překvapení v očích těch, které mám i přes jejich chyby ráda a chci být potěšená z toho, že se jim mé dárky líbí, protože se při jejich shánění fakt snažím. Chci aby jsme si aspoň jeden den v roce všichni sedli a popovídali, protože si musím přiznat, že během roku se jim moc nevěnuju. ... No a vánoční večeře je krásný rituální bonus :)

Tak, předštědrovečerní posmutnělost ze mě blogováním vyprchala a už se cítím smířená i s keříkem - ta jedna mašle mu bude slušet :)

A co vy, kdo tohle čtete (pokud někdo) - jak prožíváte Vánoce? Máte z nich dobrý pocit, nebo na ně trošku kašlete? Na čem vám záleží nejvíc? Jak celý ten tříměsíční humbuk kolem starého pohanského svátku prožíváte? Pište, piště!

10 komentářů:

  1. mě na vánocích není volné jen to, že mi jsou úplně volné (to mě štve). jsou tak akorát záminkou k popíjení punče a vaječňáku:/

    ...pozoruju bráchu a přeju si, aby ve mně vyvolávaly aspoň kousek toho, co v něm (pobíhá po baráku a nutí celou rodinu balit dárky, aby se mohl kochat hromadou pod stromečkem a hádat, co v těch balíčcích je. filozofuje nad vánocema v austrálii - jak to můžou slavit, když tam mají to léto teďka? kutí, jak nejlépe zabalit dárky pro psa. hraje nám tu koledy na kytaru a DOBROVOLNĚ peče cukroví)

    OdpovědětVymazat
  2. asi líp bych to nenapsala. Od té doby, co bydlím v Brně tak nějak ta atmosféra jde mimo mě a spíš mě jen stresuje, jelikož nesnáším ty davy lidi. U nás stejně cukroví peče teta, která je sama. Úklid zvládne mamka a taťka, jen já po příjezdu trošku utřu prach, co se za ten týden od máminého úklidu nashromáždí. Ač bych jim ráda pomohla, 200 km je 200 km.
    Nakupování dárků už taky není to pravé ořechové. Tím jak jsem se postavila na vlastní nohy, klidně našim koupím dárek i v průběhu roku, prostě když mě něco ťukne tak jim to vemu, prostě jen tak. Na Vánoce mám pocit, že se musím nutit k nakupování/vyrábění a odkládám to na poslední chvíli.
    Zdobení stromku mě přestalo bavit už dávno, kdysi to bylo super, byl to můj a bráškův úkol a užívali jsme si u toho plno zábavy. teď už to je passé, když žije někde jinde.
    Stejně tak na ŠD mám většinou depresi, protože stejně se u toho stolu nesejdem všichni, strašně moc mi tam chybí brácha. Toho většinou vidám až 25, někdy až 26, ale to není ono.
    No a tak bych mohla pokračovat, ale to by bylo moc moc smutné čtení. Dneska jsme se s mamkou shodly, že Vánoce, které budou stát za to budou zas tehdy až u toho vánočního stolu bude sedět její vnouče, moje dítě..tak uvidíme..:-)
    Jedinou pozitivní věc, co na tom všem najdu je to, že do Karviné se sjedou všichni kamarádi, kteří žijou po celé ČR a někdy i mimo a 25.12. máme společnou akci a vídám lidi, které mám ráda, ale prostě během roku se nesejdeme.

    OdpovědětVymazat
  3. Dík za názory holky, na jednu stranu mě uklidnilo, že nejsem sama, na druhou mě to trošku rozesmutnilo. Ale jen počkejte, až se mi o Vánocích dostane do ruky nějaký vánočně nadšený prcek, tak se od něj mileráda nechám nakazit vánoční atmoškou :)

    Aničko, svého bratra se drž, ten je Vánocemi přímo nacucaný! Btw. - kdy dojedeš do Brna?

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj, tak ja po precteni bohuzel musim priznat, ze me se Vanoce letos totálně vyhly... začalo to tím, že jsme všichni uznali jak naše finanční situace není eňo ňuno a proběhla domluva, že se teda uskromníme a dárky nakoupíme právě jen těm dětičkám v rodině ( který jsou ale prozměnu zase moc malý, aby to pobraly) Bohužel nebo Bohudík se ale ve většině lidí cosi pohlo a nakonec každý všem něco sehnal... ale už to co tomu předcházelo ze mě vycucalo život a tak jsem při shánění dárků něměla vůbec radost a přemýšlela jsem jen nad tím, aby to bylo rychle za mnou... Vánoce jsou pro mě svátky stresu, obvykle mám dárky pořešené hodně dopředu, protože zhruba od 15. 12. mám alergii na město, obchody a davy lidí, kteří si teprve našli čas a lítají protivní v blatíčku...
    Absolutně mě neberou akce a slevy, které na nás všude křičí, klidně si to koupím za normální cenu až tam nebude ani noha! Nepotřebuju zažít typickou scénu z amerických vánočních komedií, kdy dvě ženský sprintují s vozíkama uličkou, aby se ve finála dorvaly o poslední cosi...
    Kouzlo Vánoc se mi taky vypařilo, ale Aničko neboj, hned jak se v rodině ukážou další malinký prckové, tak Tě to zase natáhne... protože už sice nejsi to dítě, které je omámeno tajemnem, ale zase můžeš to tajemno vytvářet ;-) rozhodně teď lituju, že jsem chtěla být racionální a vypočítala jsem si, že když je tu letos ségra s děckama, tak naši budou mít dost společnosti a my s Radkem povalíme do Jihlavy, protože jsem se o toto připravila a další Vánoce až tu ségra zase bude, už budu trávit s něma :-) No jdu si užívat dospělácké pohody, komentáře tchýně a věčně zaplé televize, ze které už dostávám tik do oka (nejhorší co může být..., filmy na které se nikdo nedívá) :-)Ale jsem ráda, že tady mám Radka, Bellu a noťas :D

    OdpovědětVymazat
  5. Pravdu díš :) ale naděje na vánoční Vánoce mě neopouští - jednou se to prostě vrátit musí!

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj holky a Anči :-)
    No u nás jde o to, že mamka je děsně vysazená na tradice a snaží se je dodržovat i násilím. Díky tomuto umělému tlaku se ve mě již nějakou dobu duch Vánoc taky příliš neprobouzí... spíš stres, smutek, deprese, nuda, kvap, nestíhačka, hádky a tak... :-) Jenomže já jsem kdysi Vánoce opravdu milovala a ještě teď, když mamka rozpálí na plotně purpuru, mi to vrací vzpomínky... proto se těším, až jednou budu mít třeba přítele, manžela, whatever :-D , prostě svou rodinu, pro kterou budu moct Vánoce chystat. Vánoce, které budou opravdové (a ne to, co se děje u nás doma...uff, je to fakt k nevydržení). Na to se děsně těším a věřím, že tehdy mě zase Vánoce budou bavit :-)
    Tož krásné svátky holky :D ..p.s.: Už bych asi měla vypnout noťas :-D

    OdpovědětVymazat
  7. Měla bych si doplnit vzdělání - co je to purpura? Jinak, nám se to vcelku vyvedlo, i když vánočním Štědrým dnem bych to nenazvala, spíš rodinnou večeří. No když to vezmu kolem a kolem, tak Štědrý večer je skoro o tom samém :)

    OdpovědětVymazat
  8. Nemusíš si doplňovat vzdělání, od toho tu máš mě :D
    http://www.fiftyfifty.cz/Purpura-vonave-kouzlo-ceskych-vanoc-7708493.php

    Jsou to prostě voňavé sušené bylinky, které se pokládájí na rozžhavenou plotnu a pak nádherně voní. Dnes se to už asi moc nepoužívá, ale pro mě je to nezaměnitelná a nezapomenutelná vůně Vánoc už od mala :-)
    U náš Štědrý den dopadl taky nakonec v rámci možností dobře. Byl teda úplně jiný než kdy jindy, protože u nás byl děda, aby nebyl doma sám :-)

    OdpovědětVymazat
  9. jů - až budu mít svoje děti, budu pálit purpuru!!!

    OdpovědětVymazat