čtvrtek 22. září 2011

Erasmus - Warszawa, aneb poznáváme krásy města

Nevím, jestli jsem chytila slinu, nebo jsem prostě jen tak unavená, každopádně, nový příspěvek je o Varšavě jako takové a je pro Adélku, která si o ní přála vědět něco víc. Takže začněmež.

Pro začátek - Varšava je velká jako prase a je rozdělená na pravou a levou stranu řekou Vislou - levá strana je buržoustská - opravená, se zrenovovanými památkami a láká turisty. Pravá strana je naopak jaksi pozapomenutá - lehce rozpadlá a levná, dokonce se zde kromě chudších obyvatel začínají rozmáhat alternativci a umělci. Hezky je to vidět na řece Visle - strana na levém břehu je pokrytá moderní výstavbou, pravý břeh stromy.

Kdo by se bál, že ve Varšavě nezůstaly žádné památky po bombardování za 2. světové války, toho můžu uklidnit, že malebných historickým místeček je tu kupa. Monstrózním, v noci barevně osvětleným, palácem kultury počínaje, přes palác, Staré město a kavárničkami s atmosférou konče. K těm kavárničkám jsem chtěla dodat, že na začátku jsem byla dosti vyděšena, protože jsem se ptala své tutorky, jestli tady mají stejné kavárny, jako je v Brně třeba Falk, Spolek či Podnebí a rozesmutnilo mě, když řekla, že tady nic takového není (ano, bylo to poté, co jsem byla nucena dát si v Café Heaven tzv. náprstkové presso s mlékem za cca 40 Kč). Pchá, že neexistuje - Warsaw map for students ji usvědčila z omylu - byli jsme totiž v parádním Kafé Melone v Praze (ano, i ve Varšavě mají Prahu, resp. Pragu) a ta mi vlila znovu krev do žil - měli tam i keksíky!

Jinak tzv. historické centrum jsme si prošli v rámci "treasure huntingu" (až nahraju fotky, uvidíte:), kde jsme měli za úkol hledat památky podle fotek.  

Celá Varšava žije Choipinem, Currie a Koperníkem - mají dokonce zpívající chopinovskou lavičku :)

Je tu dost dobře řešená doprava -metro má sice jen jednu linku, ale zato síť tramvají a busů je hustá až až - dovezou vás kamkoliv a téměř kdykoliv. Noční autobusy mají oproti našim rozjezdům jednu zvláštnost - všechny zastávky jsou na znamení - to by se dalo aplikovat i v 90 do Ořešína :)

No a co mě potěšilo nejvíc? - jazz!!!! Varšava je jazzová metropole, lidé jsou tu krmeni jazzovým jamem už od narození a vznikla tu spousta amatérských kapel. Tudíž musím říct, že Kouřící králík byl v Brně last, ale not least :) Super super super.

Nejznámější checkpoint je "u palmy" - neptejte se proč, ale na konci nejhezčí ulice Vršavy - Nového světa - se uprostřed kruhového objezdu tyčí obrovská palma - nevím, jestli je živá, nebo ne, každopádně ji tam vsadila nějaká umělkyně v roce 2009.

Musím se přiznat, že kolem Visly samotné jsem zatím jen projížděla šalinou do Cafouru (kolem ortodoxního kostela v ruskkém stylu mimochodem), ale určo se tam vydám pěšky, je totiž velice fotogenická.

Co se školy týče - SWPS (v polštině es-vu-pé-es), je hodně moderní, je tam drahá menzy (takže mléčňáky, či home cooking budou jasná volba), anglická psychoknihovna a milí komunikativní lidé. Překopala jsem tam svůj learning agreement, ale mám tři flákačská předměty a čtyři neflákačský, to by mohlo pro začátek stačit :)

5 komentářů:

  1. Asi budu vypadat jako pako, ale pravá strana je nalevo dole a levá napravo nahoře? :-). Řekla bych, že škola je v té horší části, ne? Už jsi měla špenátovou polívku?
    M.

    OdpovědětVymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  3. Jsem si to blbě zapamatovala - měla jsem hlavě uloženo, že budu bydlet na pravé straně, ale nakonec bydlím na levé a můj mozek to špatně zpracoval :)Teˇdmi to nejde opravit - blogger se mnou mluví v polštině :(

    OdpovědětVymazat
  4. To nevadí - my ty Tvoje problémy se Seno/Sláma známe :-). Hlavně - když se někdy dostaneš do té chudší části - nad nikoho se nepovyšuj. Před nikým se neponižuj. A pomáhej starším!
    M(razík)

    OdpovědětVymazat
  5. Děkuji, děkuji, děkuji! Supr článek, těším se za tebou teď mnohem víc! ;) Už můžu říct, že jsem nejprve byla k tvému výběru Polska mírně nedůvěřívá, ale teď jen držím hubu a krok a zááávidím :D

    OdpovědětVymazat