sobota 3. září 2011

Tribonávraty

Víkendové pokračování Triboluminiscence se kvapem blíží, stejně jako můj odjezd na Erasmus, tak jsem se rozhodla, že konečně splním rest, který jsem měla splnit už před čtyřmi dny a to, napsat esej a básničku o Tribu. Sice nevím, jestli na víkend pojedu, ale i kdybych to neměla číst já, Tribo si to zaslouží.

esej: Co byla triboluminiscence pro mě

Psaní eseje jsem dlouho odkládala, jednak proto, že mám problém s deadliny, jednak proto, že jsem přemýšlela co napsat, aby to zabralo dvě normostrany a neznělo to banálně. Pro mě osobně byla Triboluminiscence důstojným zakončením, či pokračováním táborových časů.

To nemyslím nijak špatně, právě naopak – byla jsem pohlcená krásou Rychlebských hor, společným povídáním a vtipkováním u jídla, umýváním se ve studené vodě, neohlížením se na čas, manuální prací i přítomností zajímavých lidí. Ale jsem, jaká jsem, žádné velkolepé prozření jsem za deset dní nečekala a také se nedostavilo – spíš jsem si udělala trošku pořádek v myšlenkách. Zjistila jsem, že jsem se svým životem spokojená a že na něm nic zásadního měnit nechci a to ani co se týče tvořivosti. Tu u sebe prožívám vnitřně a nárazově. Věci, které chci a potřebuju sdílet, sdílím s lidmi i ve svém normálním životě a to nejen banálně opilecky ve dvě hodiny ráno – naštěstí J

Když to vezmu celkově, absolvování Triboluminiscence mi pomohlo uvědomit si, že právě těď žiju v podstatě život,který chci žít a o to, co mi v něm chybí, dokážu zabojovat.

Tribo mi dalo poznání, že když se sejde ve skupině ryze ženský kolektiv, nemusí se jednat jen o slepičárnu, že ženský element ve velkém množství má něco do sebe. Poznala jsem, že i když si myslím, že často nereflektuji své chování a jednání, dělám to hodně a do hloubky a i přesto, že svoje poznání nevyslovím nahlas, nějak implicitně o něm vím. Dala mi poznání, že doteky a fyzická blízkost můžou být příjemné i s málo známými lidmi, dala mi smysluplně strávený čas, dala mi procítit skupinové stmelení a smutek z rozloučení.

Jsem ráda, že jsem mohla vypnout a na chvíli zmizet ze svého přirozeného prostředí, do bezčasovosti a přirozenosti přírody, zjistila jsem, že tohle mi chybělo možná nejvíc. Jít lesem a povídat si, společně zpívat, společně mlčet (i když mlčení je pro mě obecně celkem problém), neumývat si ešus, vstávat do trávy a čerstvého vzduchu, společně jíst a dělat ptákoviny, společně pracovat a sledovat, jak čas zároveň zdánlivě stojí a zároveň ubíhá bleskovou rychlostí.

Tribo mi připomnělo, jak je příjemné někam jen tak ponořit ruce, naplácat něco na sebe a nemyslet na to, že se budu muset umývat (taky že ne!), zplna hrdla si zakřičet, zpívat bez smysluplných slov, tančit jako v epileptickém záchvatu, nebo jen tak koukat do ohně a být.

Triboluminiscence pro mě byla spoustou zážitků nacpaných do krátkého času a prožitých s neznámými lidmi, ale o to intenzivnějších. Chvílemi jsem měla pocit, že účastníky znám, v další chvíli jsem věděla, že k poznávání by mi nestačilo ani dvacet let – bylo to fascinující.

Líbilo se mi pozorovat a být součástí mikroklimatu, které během deseti dní vzniklo, a byla jsem opravdu smutná, když skončilo. A to hlavně kvůli tomu, že vím, že už to nebude stejné, že i když se sejdeme znovu v plném počtu, už nebudeme stejní jako v těch deseti dnech, které jsme strávili jen spolu. Ale to nevadí, někdo mi kdysi řekl, že nic nekončí, že to jen mění svoji kvalitu. A já vím, že je to pravda. Potěšilo by mě, kdybych si k vám tribolidé dokázala znovu najít cestu a uměla tohle hledání prožít stejně krásně jako poprvé.

TRIBOLUMINISCENCE

Hory zalité sluncem a průzračný vzduch

Klid v bezčasí

Ranní očista studenou vodou, pohled na oblohu

Zpívání společně s ptáky

Hovory o ničem, hovory o všem

Lehkost a smích

Změť nápadů a plánů

Spolu i každý sám

Změna … ?

Žádné komentáře:

Okomentovat